Відкриті уроки

Тема уроку:  Розв'язування розрахункових задач з теми: «Розчини». Практична робота з інформатики «Розробка презентації з елементами анімації»
Мета: 
навчальна: показати різні способи розв'язування розрахункових задач на       розчини з врахуванням підготовку учнів з інформатики.
Навчити розв'язувати задачі практичного характеру з хімії та інформатики

Обладнання:

ХІД УРОКУ
І. Організаційна частина.
М.МВітаємо всіх на нашому уроці! Сьогодні він буде незвичним: ми використаємо ваші знання та вміння з інформатики для вивчення теми з хімії.

ІІ. Актуалізація опорних знань.
Повідомлення теми уроку
Як говорив Кант: «Якщо дати одну рибину людині, вона буде ситою один день, дати дві рибини – буде сита два дні, а якщо навчити її ловити рибу, то вона буде сита все життя».
Тому мета не в тому, щоб учень розв’язав задачу (одержав відповідь), а в тім, щоб він одержав від цієї задачі користь, тобто просунувся на одну сходинку довгими сходами оволодіння    
Згадаємо деякі хімічні поняття
      Що таке розчин? (Однорідна суміш двох або більше хімічних речовин.)
      Яку речовину найчастіше використовують  як розчинник? ()
      Що означає 9%-й розчин оцту? (Якщо розчин оцту 9%-й , то це значить , що у 100 г оцту міститься 9 г оцтової кислоти.  СН3СООН)
      Що є кількісною характеристикою розчину? (Масова частка розчиненої речовини.)
      Що таке масова частка розчиненої речовини? (Масова частка показує скільки грамів розчиненої речовини міститься у 100 г розчину.)
      Згадайте формули для обчислення масової частки розчиненої речовини та похідні від формули масової частки. ()
 







М.М
      Згадайте за допомогою якої комп'ютерної програми ви зможете виконати обрахунки задачі з хімії?  (Microsoft Excel)
      Формула починається зі знака ... (=)
ІІІ.  Основна  частина.
 Миросла Мик.
Завжди цікаво спостерігати за виразами облич учнів, коли їм пропонують розв’язувати задачі з хімії. У більшості випадків на обличчях відбивається смуток – знову задачі! Чи можна змінити ставлення до розв’язування задач на краще?  Щоб ця навчальна робота з боку школярів супроводжувалася пожвавленням, пізнанням нових фактів та прикладів життєвих ситуацій, коли матеріали завдань дозволять кожному учневі застосувати на практиці набуті уміння? Звичайно, можна! Слід звернути увагу на те, що можна знайти велику кількість прикладів із життя, які можна використати для складання текстів задач. Під час такого виду роботи учні вимушені переводити деякі застарілі терміни на сучасну українську хімічну мову, використовувати термінологію, яка є у них в пам’яті.

Т.Ф. Минуло червоне літо, настала золота осінь. Природа щедро наділяє людину дарами садів та ланів. Приємно взимку поласувати домашніми заготовками. А ще восени можна законсервувати вітамінні компоти, мариновані та засолені овочі та фрукти.
А яку допомогу можуть надати знавці хімії своїм рідним, які займаються консервуванням?  Найчастіше – це різноманітні розрахунки. І щоб впевнитися у цьому давайте переглянемо сторінки ось цієї книжки «Домашнє консервування». Як бачите вона стара, випущена з друку далекого 1963 року. Деякі записи рецептів не відповідають сучасним вимогам, але ми спробуємо подолати цей недолік.
Давайте прочитаємо рецепт компоту з айви (стор.124) та спробуємо записати його у вигляді задачі.


Задача 1.
Для приготування компоту з айви плоди в банках заливають гарячим цукровим сиропом 20% концентрації і густиною 1,11 г/мл. Скільки цукру і води слід узяти для цього?
Миросла Мик.   Пояснення роботи
Повторення т.б. за комп’ютером

     Яка маса цукру міститься в 1л розчину з масовою часткою цукру 20% і густиною 1,11 г/мл?

Дано: V(р-ну)=1л                          1)Яка маса розчину?
           W(цукру )=20% або 0,2    
            Ρ(р-ну)=1,11 г/мл
                                                       
Знайти: т(цукру )- ?
               т (води -?                         т(р-ну)=1,11г/мл·1000мл =1110 г
                                                           2) Яка маса цукру міститься в
                                                                розчині?
                                                             т(цукру )= W(цукру )·т(р-ну)
                                                             т(цукру ) = 0,2 · 1110 г = 222 г
                                                              т (води) = т(р-ну) - т(цукру )
                                                             т (води)  = 1110мл - 222 г= 888г
           Відповідь: т(цукру )= 222г;                       т (води)  = 888г

Приготуймо розчин компоту на практиці
Мир.Мик. Пояснення роботи
Вчитель:  Отже, ви вже маєте міцні навички у проведенні розрахунків, але є ще задачі трохи інші по темі «Розчини». Розглянемо наступну задачу.

Задача 2.             Для миття жирного посуду використовують розчин каустичної соди (кристалогідрату NaCO10 HO). Яку масу каустичної соди необхідно взяти для приготування 300 г розчину з масовою часткою натрій карбонату 20 %? 
Дано:
р-ну = 300 г
w ( NaCO3) = 20 %
р-ни - ?

Розв’язання

m (Na2CO3) = 300 0,2 = 60 (г)
2. Знайдемо молярну масу натрій карбонату та його кристалогідрату
М (NaCO3) = 23 . 2 + 12 + 16 3 = 106  г/моль
М (Na2CO10 НО) = 106 + 10 18 = 106 + 180 = 286 г/моль
3. Знайдемо масу кристалогідрату, в якій міститься 20 г натрій  карбонату.
В 286 г  NaCO10 НО міститься 106 г  NaCO3 ,  
а в x  г  NaCO3  10 НО міститься 60 г   NaCO
Складемо пропорцію
 ;
х  = 161,87 (г)

Відповідь: 161,87 г  NaCO10 НО;   
На минулому уроці
Розглянемо кристалогідрати, що виросли. (Матічин Ігор і Сідей Олександр.)
Доповідь про кристалогідрати
Заключне слово вчителя
Хімія, за висловом Д.І.Менделєєва – «це країна чудес, де приховане
людське щастя», бо вона вивчає речовини, які дуже різноманітні, і в той же час – єдині. Вони утворені єдиними хімічними елементами.
Пізнавати їх – це наше завдання. Шлях пізнання речовини криється в
зв’язку: діяльність знання використанння.



IV. Підведення підсумків  уроку.
Вчитель:  ви сьогодні  добре попрацювали  на  уроці,  виконали  усе, що  було  заплановано. Я вдячна  за вашу роботу, колективізм.  Сподіваюся, що  той  об’єм  знань, який  ви  отримали, допоможе  і  вам, можливо, під час вибору майбутньої професії, і  вашим  рідним  під  час  заготівель  овочів або фруктів улітку.
(Коментуються виставлені оцінки за роботу кожного учня).
V. Завдання додому:




Тема: Практична робота. Використання обчислень за даними електронної таблиці. Використання вбудованих функцій у табличному процесорі.
Мета:
·         навчальна: вчитися виконувати обчислення за даними електронної таблиці, використовуючи вбудовані функції; застосовувати знання, навички та вміння під час розв’язування прикладних задач та в життєвих умовах;
·         розвиваюча: розвивати творчі здібності, логічне мислення, практичні навички роботи з комп’ютером; тренувати пам’ять та увагу, сприяти розвитку пізнавального інтересу; створювати ситуації зацікавленості та позитивні емоції по відношенню до навчальної діяльності;
·         виховна: виховувати старанність, уважність; формувати і підтримувати прагнення учнів до відкриття нового; підвищувати інформаційну культуру учнів.
Тип: Урок застосування знань, умінь і навичок.
Обладнання. Проектор, комп’ютер, презентація, інтерактивна дошка, роздатковий матеріал, підручник для 7 кл за ред. Й.Я.Ривкінд
Епіграф уроку: «Досягнуте працею з радістю і приймається і зберігається, а те що отримано без праці, швидко зникає»          (Володимир Великий)




Хід Уроку

І. Організаційний момент.
«Досягнуте працею з радістю і приймається і зберігається, а те що отримано без праці, швидко зникає» (Володимир Великий)
Запорука успіху! – це є хороший настрій.
То ж давайте
Працювати активно, старанно й оперативно!
Бути уважним і слухняним!
Я сподіваюсь, що ви  отримаєте задоволення від праці і не витратите марно час, а відкриєте для себе багато нового й цікавого.
А зараз повторимо домашнє завдання, відгадаємо кросворд за допомогою якого ми дізнаємося тему сьогоднішнього уроку.
Ознайомлення із карткою «Моя оцінка»
Кросворд      (слайд 2)
Розгадайте кросворд…… (1 хв)
З виділених літер складіть ключове слово нашого кросворду і тему нашого уроку.
IV. Повідомлення теми і мети уроку   (Слайд 3)
Узявши до уваги ключове слово нашого кросворду, давайте сформулюємо тему нашого уроку.
 Виконання обчислень у електронній таблиці. Використання вбудованих функцій у табличному процесорі.
МЕТА!!!!   (Слайд 4)
·         Сьогодні ми з вами будемо виконувати обчислення за даними електронної таблиці, використовуючи вбудовані функції; навчимося самостійно і творчо застосовувати знання, навички та вміння в життєвих умовах; розвиватимемо практичні навички роботи з комп’ютером, творчі здібності та логічне мислення; будемо підвищувати свою інформаційну культуру
Давайте відкриємо свої зошити і запишемо число та тему уроку.
24 лютого
Практична робота. Використання обчислень за даними електронної таблиці. Використання вбудованих функцій у табличному процесорі.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Уявіть, що ви маєте власний бізнес і виконуєте підрахунок кількості, вартості продукції і отриманого заробітку. Якщо продукції небагато, то це можна зробити і без комп’ютера, за допомогою калькулятора. А якщо у вас велика фірма, багато різноманітної продукції – це вже проблемно. Табличний процесор дає можливості автоматично проводити різні математичні обрахунки з великою кількістю даних. У такому випадку достатньо зробити обрахунок для однієї одиниці товару, а для решти – це буде зроблено автоматично. Як наслідок – швидкість, надійність і зручність обрахунків.
Щоб приступити до поглибленого вивчення обчислень в електронних таблицях , спочатку дізнаємося про виникнення Microsoft Excel
На домашнє завдання було підготувати доповідь про історію виникнення Microsoft Excel
         Історія розвитку Microsoft Excel (слайд 5)
V.  Осмислення і закріплення матеріалу
«Завдання»    (слайд 6)
Розглянь схему та поясни зв’язок між указаними поняттями

Основним інструментом для обробки даних в ЕТ є формули. Формули вводяться у клітинки таблиці. Запис формули завжди починається зі знаку =, щоб можна було відрізнити формулу від даних.
Формула – вираз, що може містити числові дані, адреси клітинок та їх діапазонів, функції та знаки арифметичних операцій.
Табличний процесор містить набір вбудованих функцій, які можуть використовуватися у формулах. До основних функцій належать: знаходження суми, середн.ар, мінімального та максимального значення в діапазоні.
Для спрощення використання у формулах діапазонів клітинок, їм можна задавати імена.
Засіб автозаповнення дозволяє скопіювати формулу до клітинок відповідного діапазону для автоматизації однотипних розрахунків.
Правило введення формули:
·         Вставляємо курсор у клітинку.
·         Ставимо знак «=».
·         Вводимо значення і операції.
·         Натискаємо Enter
Завдання №1
Гра «Знайди пару» (слайд 7,8)
Знайдіть пару Кнопка – формат даних
Завдання №2
Робота в групах (слайди 9,10, 11, 12)
З’ясуйте та запишіть до зошита значення комірки
1 група     (60,25,10,20)
2 група     (44,14,12,20)
3 група     (45,25,12,20)
4 група     (54,55,5,30)
Завдання №3
Гра «Хто швидше» (слайд 13)
Обчисліть для поданої таблиці значення за даними формулами:
А
В
С
D
E
F
1
1
4
7
7
4
1
2
2
5
8
8
5
2
3
3
6
10
10
6
3


Формула
Значення
=SUM(A2:B2)
=AVERAGE(D3; D1; A3; Е1)
=MAX(A1:A3)
=MIN(B2:C2; B3:C3)
= MAX(C1:C3)+MIN(A1:F1)
=SUM(A1:А3)/AVERAGE(D3; D1; A3; Е1)
Фізкультхвилинка
відеоролик
VI. Закріплення вмінь і навичок
Практична робота за комп’ютерами
Увага!!!   Під час виконання практичних завдань пам’ятай про правила безпеки життєдіяльності при роботі з комп’ютером!
Ти не граєш з проводами,
В розетку пальці не суєш,
Ти сміття не залишаєш,
Меблі в кабінеті не псуєш!

Якщо десь заіскрить
Або щось задимить,
Часу даремно не втрачай
Вчителя погукай!

Бережливим треба бути
І по клавішах не бити:
Там, врахуйте цей факт,
Електричний контакт.

Якщо збій дає комп’ютер,
Не дратуйся ти даремно
Не буває без проблеми
Із жодною ЕОМ!

В куртках, шубах і пальто
Не заходить до нас ніхто,
Брудне взуття разом з пакетом
Залишай за кабінетом!

Миша може другом стати,
Якщо її не ображати,
Дресируй її уміло,
Не крути в руках без діла!
Інше всім відомо:
Щоб не вскакували з місця,
Не кричали, не штовхались,
За комп’ютери не дрались.
Практична робота. Використання обчислень за даними електронної таблиці.Використання вбудованих функцій у табличному процесорі.

1.                Завдання. Створіть таблицю «Магазин» за зразком. Введіть необхідні формули для обчислення: вартості кожного товару, сумарної вартості усіх товарів, загальної кількості товару, найменшу кількість товару, найбільшу ціну товару, середню вартість товару у магазині.
2.                Виконання практичної роботи.
Хід роботи
1.                Підготувати комп’ютер до роботи. Завантажити табличний процесор Excel. Створіть таблицю «Магазин» за зразком.
2.                Обчисліть вартість кожного товару, використовуючи формулу й автозаповнення. У клітинку D2 введіть формулу «=B2*C2». Застосуйте автозаповнення для інших клітинок цього стовпця.
3.                Обчисліть сумарну вартість усіх товарів. У клітинку D6 введіть формулу «=SUM(D2*D5)».
4.                Обчисліть загальну кількість усіх товарів. У клітинку В6 введіть формулу «=SUM(В2*В5)».
5.                Визначте якого товару у магазині найменше. У клітинку B7 введіть формулу «=MIN(B2*B5)».
6.                Визначте який товар у магазині коштує найбільше. У клітинку С8 введіть формулу «=MAX(C2*C5)».
7.                Знайдіть середню вартість товару у магазині. У клітинку D9 введіть формулу «=AVERAGE(D2*D5)».
8.                Збережіть книгу у власній папці у файлі з іменем Практична робота 8.xlsx.
Назва товару Кількість (шт.) Ціна (за 1 шт.) Вартість
Телевізори 510 5700
Комп'ютери  400 8735
Ноутбуки 27 6600
Планшети 32 1479
Телефони 200 2354
Фотоапарати 150 5649
Карти пам'яті 700 341
Разом
MIN
MAX
AVERANGE
VIII. Відгадай ребус (слайд 12)
ІХ. Підсумок уроку
Рефлексія
Я знаю…
Я вмію…
Я буду використовувати отримані знання…
Я досяг успіху, тому що…
Мені сподобалося…
Мій настрій…
Х. Домашнє завдання
Повторити параграф 4.5;
Творче завдання: Скласти кросворд із запитаннями (не менше 8-10) (без відповідей)

ХІ.Виставлення оцінок,


Коментарі